Ny Toyota Hybrid SUV – Highlander
Toyota lanserer 7-seteren Highlander i Europa
Pressemelding • mai 11, 2020 10:41 CEST
- Ny Hybrid SUV med firehjulstrekk kompletterer SUV-utvalget
- Rommelig og fleksibel, med 7 seter og 658 liters bagasjerom
- Effektivt fjerdegenerasjons hybridsystem med AWD-i
- 244 hestekrefter og CO2-utslipp fra 146 g/km (WLTP)* gir segmentets beste forhold mellom krefter og utslipp
Toyotas største hybride SUV, Highlander kommer for salg i Vest-Europa for første gang.
Det nyeste tilskuddet til Toyotas SUV-utvalg – i dag bestående av RAV4 i D-segmentet, C-HR i C-segmentet og den nært forestående Yaris Cross i B-segmentet- blir tilgjengelig utelukkende som hybrid.
Highlander bygges på et solid fundament av 23 års erfaring med hybridteknologi og mer enn 15 millioner solgte hybrider verden over. Den har fjerde generasjon selvladende fullhybride drivverk og nyter selvsagt også godt av Toyotas legendariske kvalitet og driftssikkerhet og omfattende erfaring med SUV. Den er dessuten bygget på Toyotas GA-K-plattform som kombinerer alle attributtene man kjenner fra Toyotas SUV-er, komfort, kjøreglede og sikkerhet med et hybriddrivverk med lave utslipp, drivstoffeffektivitet, intelligent firehjulstrekk og en maksimal hengervekt på hele to tonn.
Design og innpakning
Highlander er 4 950 mm lang og kommer med iøynefallende 20″ aluminumsfelger. Utseendet kombinerer det elegante og sofistikerte med det røffere og mer robuste man forventer av en fleksibel firehjulstrekker.
Interiøret er designet for fleksibiliteten og robustheten man ønsker seg i en 7-seters SUV, og det er en komfortabel premiumopplevelse for alle i bilen. Highlander er en ekte 7-seter – andre seterad kan flyttes 180 mm i lengderetningen, noe som gir raust med plass på tredje rad for to voksne samt enkel tilkomst.
Bakluken har en «sparke-sensor», man kan betjene den ved å føre foten under bakfangeren, og bagasjerommet måler 658 liter, som økes drastisk til 1909 liter ved å folde ned tredje seterad.
Interiøret er tilgjengelig i fargene svart eller grafitt, interiøret har flere lasterom bygd inn i kupeen og man har USB-koblinger på både første og andre seterad.
Premiumutstyrsnivået inkluderer en 12.3″ skjerm med navigasjon i midtkonsollen, head-up display (nøkkelinformasjon vises på frontruten), Apple CarPlay og Android Auto, trådløs telefonlading, seteventilasjon og et digitalt bakspeil som viser området bak bilen uten at sikten hindres av last eller passasjerer.
Kjøreegenskaper
Highlanders fjerdegenerasjons hybriddrivverk kombinerer en 2.5-liters bensinmotor med elmotorer foran og bak – motoren bak er utstyrt med AWD-i (All-Wheel Drive-intelligent) – og et kraftig batteri under andre seterad.
Totalt yter systemet 244 hestekrefter og har et utslipp på kun 146 g/km* og forbruk på 0,66 l/mil* (WLTP), det beste forholdet mellom krefter og utslipp i sitt segment.
En kjøreprogramvelger lar føreren velge mellom ECO, NORMAL, SPORT og TRAIL (terreng)-programmene. Alle fire kan brukes når bilen kjøres i EV-program, som velges separat.
En akustisk frontrute, lydisolasjon i tak, dashbord og gulv, samt isolasjon i hjulbuene og bagasjerommet gjør kupeen bemerkelsesverdig stille – noe som forsterker den allerede iboende lave støynivået fra hybriddrivverket.
Highlanders GA-K plattform, et rigid lettvekts-karosseri og et lavt tyngdepunkt gir den nye SUV-en både smidige kjøreegenskaper og god komfort i høyere hastigheter.
Sikkerhet
Nye Highlander Hybrid er utstyrt med nyeste utgave av Toyota Safety Sense, en rekke aktive sikkerhetsteknologier designet for å unngå eller redusere konsekvensen av ulykker på tvers av en rekke trafikksituasjoner.
Highlanders Toyota Safety Sense-pakke inkluderer Pre-kollisjonssystem (PCS) med aktiv styreinngripen for å unngå kollisjoner og oppdagelse av syklister på dagtid og fotgjengere på både dag- og nattestid. Adaptiv Cruisekontroll (ACC) med Veiskiltassistanse (RSA), Filholderassistanse (LTA), Filavviksvarsling (LDA) og Automatiske fjernlys (AHB)
Toyota Highlander Hybrid kommer for salg på det europeiske markedet tidlig i 2021.
* Foreløpige tall i påvente av typegodkjenning
2518