DSC_1545-Edit

Lexus første elbil, UX300e

Når man tenker på Lexus navnet, så kommer vel kvaliteten først. Så har mange ment at Lexus var kjedelig i forhold til Tyskerne? Men i de senere årene, så vil jeg få si at det stempelet ikke stemmer. Da spesielt når vi ser på utseende på dagens Lexuser, kontra de fleste konkurrentene. Lexus har blitt tøffe i tryne, og på grensen til å bli vel tøffe. Men kjedelige, det skal man virkelig ikke si. At de kanskje har valgt få og trygge motoralternativer, er vel mer riktig. Men så har de også valgt å stå for kvalitet. Kvalitet på bilene og like viktig, kvalitet på servicen!  

Når de nå «endelig» kommer med en ren elbil, så velger de helt bevist samme retningen. Dette er etter en god gammel Toyota (TMC ) oppskrift. Stadige forbedringer har vært med på å levere meget pålitelige biler, både fra Toyota og Lexus. Ta det de har lagt ned solid arbeid på, og videreutvikle det. Hybridsystemet har gitt store mengder med kunnskap, over mange år! De vet helt klart, hva de gjør. Ta den lille Lexusen, og tilby den som en konkurrent i et marked med mange kunder. Størrelsen er jo helt riktig for mange brukergrupper. Leaf, E-Golf, Soul, i3 osv… Her er det mange å velge blant. Men Lexus er sikre på at de vil kunne gi en bedre opplevelse enn gjennomsnittet.

Med en pris som startet på 425.000 levert Trondheim, så velger de ikke å bruke pris som brekkstang inn på markedet. De velger å fortsette å bygge på sitt gode rykte om kvalitet og service, noe jeg personlig mener er helt riktig.

UX300e er en elbil, men det er også en Lexus! Lexus står for noe annet, ikke kun en bil som resten. Da toppene i Toyota, valgte å utvikle merket Lexus, så valgte de å legge seg over alt de kunne se der ute. Kundegruppen for UX300e er også folk som ser etter noe annet enn de finner til vanlig. Opplevelsen av kvalitet når du setter deg inn i bilen. Opplevelsen av servicen hos leverandørene og verkstedene. Påliteligheten og kundetilfredsheten, år etter år…

UX300e er en elbil. MEN det er en Lexus først. D.v.s. du føler deg tatt vare på. Det er vært mye mer enn du først tror.

Jeg fikk kjørt bilen en del mil ( 30+ ), og tenkte hele tiden at dette er en bil. Folk er så opphengt i om det er bensin, diesel, hybrid, plug-in hybrid, hydrogen, elbil….  Slutt. Det er en bil. Du skal sitte bak rattet og føle deg avslappet, og konsentrere deg om å kjøre sikkert. Du skal komme deg frem, og da helst med humøret i behold. Jeg har selv over 120.000 km i elbil, og mye mer i div. andre biler. Det er uansett BIL. UX300e ga meg det jeg forventet. En følelse av litt ekstra luksus. En følelse over at designerne har tenkt på meg. De hadde ikke dumpet en masse LCD skjermer rundt om kring, for å prøve å imponere med sin «skjerm fetisj». Ting er rent og pent! Du ser klare fellestrekk med Lexus LFA, og med ES, NX og RX.  Bare så du skjønner det. Dette er en Lexus!

Med 30+ mil som rekkevidde, så bør det dekke det aller meste av normal kjøring. Og når du slipper å tenke på bompenger ( i det meste av landet!!! ) & drivstoff utgifter! Da kan du sette deg tilbake i det gode setet, slå på den radarbaserte cruisekontrollen og la musikken eller lydboka ta over. Du kan naturligvis velge å utnytte bilens evner med å kjøre mer aktivt. På svingete vei med god asfalt, er det fullt mulig å slippe den mer lekne delen løs med 0-100 på ca 7,5 sek. og  vekten i bunn av bilen! Dette, mikset med en stiv og god fjæring, er et greit utgangspunkt for aktiv kjøring. Med de rette veiene, som faktisk finnes ikke langt hjemmefra, så kan man føle at man lever også, uten å måtte bryte fartsgrensen! Svinger er ingen hindring, snarere en glede!

Hvorfor gi UX300e en sjanse? Veldig enkelt i mine øyne! Det er en bil, som vil kunne gi deg mange år med glede. Innvendig, så har den en klassisk eleganse. Blottet for skjerm hysteriet som flere av konkurrentene er i ferd med å gå av skaftet for å skryte av! Dette er en bil, ikke en mobil med hjul!

Utvendig, så er den ikke diskré, og langt fra kjedelig! Noe som da raskt vil gi deg svaret på om du liker den eller ikke! Du blir i alle fall ikke den «grå musa» i gata, som kjører Passat eller Mondeo.

Testbilen er den mest utstyrte versjonen, med 18″ hjul, største skjermen, head-up display, varme i alle seter, og også kjøling i setene foran.

Se video fra testen, for ennå mer info og opplevelsene i bilen!

Video kommer!!!

Teknisk info:

Pris: Fra kr. 425.000, levert Trondheim. Kommer i tre utstyrsversjoner (Komfort, Premium, Luxury), alle med samme tekniske spesifikasjoner.

Drivlinje: 54 kWt batterielektrisk, 204 hk (300 Nm), forhjulsdrift, Forbruk: 17,5 kWt/100 km (fabrikktall). 0-100 km/t: 7,5 sek. Toppfart: 160 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 1850/-kg. Dekkdimensjon: 225/50R18. Bagasjerom i liter som 5-seter/hengervekt: 367/ikke henger. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 450/184/155/14 cm.

Bagasjerommet på 367 liter er tilnærmet likt med e-Golf og litt mindre enn Leaf og Tesla Model 3.

Fem av fem stjerner hos Euro NCAP for fossilbilen, no som nok vil bli det samme på elbil versjonen, når den blir testet.

Link til Lexus Norges info side: https://www.lexus.no/car-models/ux-300e/#hero

2865