Mazda akselererer elektrifiseringen

Hiroshima / Kolbotn, 17. juni 2021. Mazda Motor Corporation har i dag annonsert at de akselererer sine planer for elektrifisering av produktporteføljen frem mot 2025. De holder fast ved at selskapet skal bli fullstendig karbonnøytralt innen 2050 og at alle modeller skal være elektrifisert innen 2030.

13 nye elektrifiserte modeller innen 2025

Mellom 2022 og 2025 vil Mazda introdusere en rekke nye produkter på plattformen som kalles SKYACTIV Multi-Solution Scalable Architecture. Produktene inkluderer fem hybrider[1], fem plug-in hybrider og tre helelektriske modeller.

“Per i dag har vi ikke anledning til å dele flere detaljer rundt disse produktene, men vi gleder oss til å dele mer informasjon om dem med våre norske kunder så snart vi kan» sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR- og produktsjef i Mazda Motor Norge.

Mazda bekrefter også at de utvikler en ny plattform som er rendyrket for elektriske biler – SKYACTIV EV Scalable Architecture. Den skalerbare plattformen vil brukes til en rekke elbiler av varierende størrelser og ulike karosserityper, og produktene vil lanseres i perioden fra 2025 til 2030.

Mazda Multi-Solution Approach

Mazda har forpliktet seg til å redusere karbonavtrykket fra alle biler de produserer, uavhengig av drivlinje. Når nye produkter utvikles på SKYACTIV Multi-Solution Scalable Architecture vil økende elektrifisering gå hånd i hånd med introduksjon av stadig mer avanserte og miljøvennlige forbrenningsmotorer, slik som dagens e-SKYACTIV X og kommende nyutviklede rekkeseksere (se bilder i relatert materiale). 

Mazda investerer dessuten i ulike prosjekter og foretak for å promotere utvikling og bruk av fornybare drivstoff i personbiler – blant annet et samarbeid mellom japansk næringsliv, akademia og regjeringsapparat som jobber for å utvikle biodrivstoff fra mikroalger. I februar ble Mazda første bilprodusent som gikk inn i eFuel alliansen.

Mazda Co-pilot Concept

Utover satsingen på utslippsreduksjon bekrefter Mazda at de vil lansere sitt konsept for autonom kjøring til sine store modeller i løpet av 2022. Mazda bygger biler med mennesket og sjåføren i sentrum, og har derfor ikke en ambisjon om at bilen skal overta kjøringen fullstendig. Mazda Co-pilot 1.0 vil være et system som overvåker sjåførens tilstand, og dersom det oppdager at sjåføren er ute av stand til å styre bilen selv vil systemet overta og kjøre bilen til en trygg stans.

Mazda MX-30

Startskuddet for Mazdas elektriske satsing gikk med lanseringen av produsentens første elbil, MX-30, høsten 2020. Den komfortable crossoveren med det karateristiske designet har blitt godt mottatt i Norge med over 1.800 registrerte biler så langt.

[1]Ekskludert mild-hybrider, men inkludert modeller utstyrt med Toyota Hybrid System (THS), levert av Toyota

1297