Lexus lanserer sin første elbil
Ambisjonene er skyhøye for den nye elbilen Lexus UX 300e. I tillegg til fortsatt å ha de mest fornøyde bilkundene, har Lexus et mål om å levere minst tusen biler i det norske markedet i løpet av fjerde kvartal neste år. Modellen, som vil komme på norske veier i oktober 2020, har som mål å doble salget av nye Lexus-biler i Norge.
I tråd med selskapets Electrified-strategi lanserer Lexus i dag sin første elbil, UX 300e, på den internasjonale bilmessen i Guangzhou i Kina. Siden introduksjonen av RX 400h i 2005 har Lexus vært en pioner innen elektrifiseringsteknologi, og har spilt en nøkkelrolle i utviklingen av biler som både byr på høye ytelser og har lav miljøpåvirkning. Dette tar Lexus nå til neste nivå med den helelektriske UX 300e, som også skal levere klassens beste kjøreopplevelse.
– Vi har enorme forventninger til denne modellen som kombinerer kjøreegenskapene og kjøregleden som Lexus er kjent for, med elektrisk fremdrift. Ambisjonen er å levere over tusen biler i løpet av fjerde kvartal neste år. Dette er en skyhøy, men realistisk ambisjon med tanke på den posisjonen Lexus og elbiler har i det norske markedet, sier Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus i Norge.
Bilen vil ha en rekkevidde på 400 kilometer og innstegsmodellen koster fra 359.000 kroner.Lexus har i løpet merkets 30 år lange historie hatt kvalitet i fokus, og UX 300e er ikke noe unntak. Med utgangspunkt i kjørekarakteristikkene til hybridversjonen av UX har Lexus løftet motorytelsene til bilen, uten å kompromisse med Lexus’ DNA – å levere klassens best støyisolerte kupé. Den egenartede designen og de øvrige karakteristikkene til UX er videreført, og de kraftige batteriene, som er plassert rett under gulvet, gir et lavt tyngdepunkt. Når det i tillegg er tilrettelagt for å kunne ta i bruk den nyeste teknologien for smarttelefoner i bilen, maksimerer UX 300e fordelene som elbiler har – samtidig som den byr på ytelsene og bekvemmeligheten til en Lexus.
– Lexus er kjent for god kundeservice, trygghet og kvalitet. Derfor garanterer vi at alle kundene mottar bilen i henhold til avtalt leveringstid, legger Jahnsen til.
Lexus har i åtte år på rad vunnet den prestisjetunge utmerkelsen «Autoindex», som måler bilbransjens mest fornøyde kunder. Med en elbil i modellrekken har Lexus i Norge ambisjoner om å tilby en unik kundeopplevelse til nye kundegrupper.
– Hemmeligheten bak seiersrekken vår er ett ord: Omotenashi. Direkte oversatt betyr ordet gjestfrihet på japansk. Omotenashi er følelsen som er selve kjennetegnet på den japanske kulturen. Og dermed også for Lexus. Det er med oss hvert sekund av hver dag. Det brukes hundrevis av timer på å få en bildør til å svinge og lyde helt riktig. På samme måte jobber vi kontinuerlig for å sikre den gode opplevelsen for kundene, avslutter Jahnsen.
UX 300e kommer i salg på det europeiske og kinesiske markedet i 2020, og i Japan tidlig i 2021.I Norge leveres de første kundebilene fra oktober 2020.
UX 300e i hovedtrekk:
Lexus-DNA-et videreføres i Lexus’ første elbil:
- Med kjøreprogramvelgeren kan kundene justere akselerasjon og motorbrems/regenerering etter kjøresituasjonen. De kan nyte den kraftige akselerasjonen og det umiddelbare dreiemomentet idet de trår på gassen, og på en lignende måte bruke girhendlene for å justere motorbremsene i fire nivåer. Det hele akkompagnert med kjøreegenskaper i kjent Lexus-stil.
- UX 300e har ypperlige dynamiske egenskaper takket være bilens lave tyngdepunkt. Det lave tyngdepunktet er et resultat av optimal vektfordeling, og at motoren og batteriet er plassert under bilen.
- GA-C-plattformen er forsterket og demperne forbedret for å imøtekomme de dynamiske endringene elektrifisering fører med seg.
- Elbiler er normalt stillegående, men UX 300e har i tillegg et lag med isolasjon som fjerner lyden fra vind og småstein, som ellers ville være merkbare i en bil uten girkasse og motor. Lexus’ fokus på lydisolering lar dermed sjåføren nyte kjøreturen optimalt.
Den legendariske Lexus-påliteligheten lever videre
Da Lexus utviklet UX 300e, kunne de dra nytte av utviklingen av merkets bransjeledende hybridsystemer, og sørger for det samme nivået av kvalitet og komfort i sin første elbil.
- Effektiviteten til motor, inverter, gir og høykapasitetsbatteriet har alle blitt optimalisert med bakgrunn i kunnskapen fra utviklingen av hybrider. Ved å øke ytelsene til hele systemet har UX 300e fått en rekkevidde på 400 km (NEDC).
- Batteriene er utstyrt med et system som regulerer temperatur og som er svært effektivt ved høye eller lave temperaturer. Påliteligheten er også økt ved hjelp av en rekke systemer som overvåker og regulerer lading, og forhindrer overlading.
- UX 300e kommer med det siste innen konnektivitet. Bilen kan kobles til smarttelefoner gjennom en egen app, så sjåfører kan sjekke batteristatus, lading og rekkevidde. Ladekontroller er også utformet med en timerfunksjon som informerer eieren om når bilen er fulladet, eller som hjelper eieren med å planlegge lading basert på når bilen skal kjøres neste gang. Appen lar også eieren styre funksjoner som klimaanlegg, setevarme og vindusvarme.
Design og høy funksjonalitet hentet fra den originale UX-modellen
Det iøynefallende utseende og den høye funksjonaliteten man kjenner fra UX hybrid, er videreført i UX 300e. Det gir den et ypperlig utgangspunkt og gjør den til en desto mer attraktiv elbil.
- Som et tillegg til det allerede sofistikerte UX-utseendet, har Lexus utviklet spesielle aerodynamiske hjul og bunnplate for UX 300e.
- Plasseringen til shift-by-wire-systemet i midtkonsollen gir interiørdesignen enkelhet og funksjonalitet.
- Lexus har alltid hatt fokus på å utvikle de mest avanserte sikkerhetsteknologiene i markedet. UX 300e innehar Lexus Safety System+, og Lexus jobber kontinuerlig med utvikling av stadig bedre systemer som skal sikre enda tryggere kjøreopplevelser.
Spesifikasjoner:
【UX300e motorspesifikasjoner】
Plassering | Betegnelse | Maks ytelse (Kw[hk]/rpm) | Maks dreiemoment (Nm[Kgf・m)/rpm) |
Foran | 4KM | 150kW | 300Nm |
【UX300e batterispesifikasjoner】
Type | Kapasitet | Rekkevidde | Ladehastighet | |
Standard (AC) lading | Hurtig (DC) lading*2 | |||
Lithium-ion | 54.3kWh | 400km*1 | Maks 6.6kW | Maks 50kW |
*1. NEDCPrisliste
Comfort | Premium | Luxury |
Kr 359.000 | Kr 398.900* | Kr 444.900* |
*Utstyrspakke for Premium og Luxury, 18 tommers aluminiumsfelger og soltak kr 14.900
Alle priser er eksklusiv frakt- og leveringsomkostninger.
Om LEXUS
Lexus ble lansert i 1989 med en flaggskipsedan og en kundeopplevelse som bidro til å definere premiumkategorien av bilindustrien. I 1998 introduserte Lexus kategorien luksus-crossover-kategorien, med lanseringen av Lexus skapte verdens første luksus-hybrid og har siden solgt over 1,5 millioner hybridbiler. Lexus er et globalt luksuriøst bilmerke med et urokkelig engasjement for dristig, kompromissløs design, eksepsjonelt håndverk og spennende ytelser. Lexus har utviklet sitt utvalg for å møte behovene til neste generasjon av globale luksuskunder og er for tiden tilgjengelig i over 90 land over hele verden.
4398